Zawarcie małżeństwa z cudzoziemcem w polskim USC
Wymagane dokumenty
OBYWATEL POLSKI PRZEDSTAWIA:
- Dowód osobisty lub paszport do wglądu
 - odpisy aktów  stanu cywilnego  nie są wymagane jeśli zostały sporządzone na terenie RP. Natomiast w przypadku posiadania aktów urodzenia sporządzonych poza granicami kraju  – obywatel RP przedstawia:
	
- zagraniczny akt urodzenia
 - zagraniczny akt małżeństwa wraz z prawomocnym wyrokiem o jego ustaniu lub unieważnieniu
 - zagraniczny akt małżeństwa oraz akt zgonu małżonka
 - tłumaczenie zagranicznych dokumentów  dokonane przez:
		
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
 - tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
 - konsula.
 
 
 
Jeśli akty stanu cywilnego dot. obywatela RP nie są sporządzone w USC Reszel wówczas kierownik USC wystąpi do właściwego urzędu celem ich wprowadzenia do rejestru stanu cywilnego. Podpisanie zapewnienia może odbyć się po uzyskaniu aktów stanu cywilnego.
CUDZOZIEMIEC PRZEDSTAWIA:
- paszport (obywatele europejskich państw członkowskich mogą udokumentować swoją tożsamość paszportem lub dowodem osobistym)
 - zagraniczny odpis aktu urodzenia
 - w przypadku osoby rozwiedzionej – zagraniczny odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub prawomocnym wyrokiem rozwodowym
 - w przypadku wdowca/wdowy –odpis skrócony aktu małżeństwa i odpis aktu zgonu małżonka
 - dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem może zawrzeć małżeństwo tzw. zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa.
 - Jeżeli otrzymanie dokumentu, o którym mowa w pkt 5, napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia tego dokumentu – wówczas należy przedłożyć prawomocne postanowienie sądu
 - tłumaczenie w/w dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego (powyżej określone zostały wymogi dot. tłumaczenia zagranicznych dokumentów)
 - udział biegłego lub  tłumacza  podczas podpisywania dokumentów w USC
 
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy /USC pok. nr 12, piętro 1/
ul. Rynek 24, 11-440 Reszel 
Opłaty
- sporządzenie aktu małżeństwa 84 zł
 
Opłatę skarbową należy wnieść na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Reszlu:
04 8851 0008 2001 0000 0000 0101 0001
Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy przedłożyć w USC.
 
Inne informacje
Termin zgłoszenia zamiaru zawarcia małżeństwa: 
Minimum 1 miesiąc przed planowanym terminem zawarcia związku małżeńskiego. 
Bieg ustawowego terminu rozpoczyna się z chwilą złożenia i podpisania dokumentów. 
Termin zawarcia małżeństwa ustalany jest po złożeniu ww. dokumentów (czas oczekiwania na zawarcie małżeństwa wynosi miesiąc, nie licząc dnia zgłoszenia) 
W przypadku gdy obcokrajowiec nie ma możności uzyskania zaświadczenia o zdolności prawnej wówczas należy przedstawić prawomocne postanowienie sądu o zwolnieniu od jego złożenia. 
Jeśli obcokrajowiec nie włada językiem polskim, narzeczeni zapewniają udział tłumacza lub biegłego podczas podpisywania zapewnienia oraz podczas składania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Podstawa prawna
- art. 1– 15 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tj.Dz. U. z 2020 r. poz.1359),
 - ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (tj.Dz.U. z 2022 r. poz. 1681)